نکات و نحوه انتخاب موتور آسانسور

موتور آسانسور به‌عنوان اصلی‌ترین عامل در راه‌اندازی و حرکت آسانسور شناخته می‌شود؛ بطوریکه بدون یک موتور، آسانسور حرکت نمی‌کند. بعلاوه نوع آن بر کارکرد و کیفیت آسانسور تاثیر بسیاری دارد. با این حال موتور‌ها انواع مختلفی دارند و سوال اینجا‌ست که کدام موتور و آسانسور به کار مجتمع شما می‌آید. از همین جهت انتخاب موتور آسانسور، نقش کلیدی در خرید و انتخاب آسانسور مناسب دارد. در ادامه ضمن معرفی بهترین موتورهای آسانسور از فاکتور‌ها‌یی گفته می‌شود که می‌توانند به شما در شناسایی و انتخاب موتور آسانسور کمک کنند.

موتور آسانسور چیست؟

موتور آسانسور به‌عنوان اصلی‌ترین عامل در راه‌اندازی و حرکت آسانسور شناخته می‌شود؛ بطوریکه بدون یک موتور، آسانسور حرکت نمی‌کند. موتور آسانسور به‌عنوان نیرویی مولد، شرایط را برای حرکت و جابجایی آسانسور فراهم می‌آورد. بعلاوه نوع آن بر کارکرد و کیفیت آسانسور تاثیر بسیاری دارد. 

انواع موتور آسانسور

چیز‌ی که انتخاب موتور آسانسور را تا حدی سخت می‌کند، مواجهه با موتور‌ها‌ی متنوع است. همان‌طور که می‌دانید طراحی موتور و ساخت آن می‌تواند توسط شرکت‌های داخلی و یا خارجی انجام شود. تبعا هر یک از آن‌ها ظرفیت، کیفیت و قیمت متفاوتی نسبت به یکدیگر دارند. همه‌ی این موارد در نهایت بر عمر مفید آسانسور تاثیر می‌گذارد.

پنوماتیک، کششی و هیدرولیکی سه روش اجرا و نصب آسانسور‌های امروز‌ی هستند که از بین آن‌ها کششی بیشتر‌ین کاربرد را در انتخاب آسانسور مناسب دارد؛ اما چرا؟ آسانسور‌های کششی ویژگی‌هایی دارند که آن‌ها را نه‌تنها برای ساختمان‌های کم‌ارتفاع، بلکه در مجتمع‌ها‌یی با ارتفاع بلند در اولویت انتخاب قرار می‌دهد. با این‌ حال موتور الکتریکی آسانسور‌ها‌ی کششی خود به چندین دسته تقسیم می‌شوند که از بین آن‌ها گیربکس و گیرلس (بدون گیربکس) بیشتر‌ین کاربرد را دارند که در ادامه به معرفی این دو نوع موتور می‌پردازیم.

موتور آسانسور گیربکس

در آسانسور‌ها‌یی که موتور‌خانه دارند، از این نوع موتور استفاده می‌شود. موتور گیربکس از پیوند چندین قطعه‌ی اصلی مثل گیربکس، فلکه گیربکس و ترمز به یکدیگر تشکیل شده است. ترمز‌ی که از آن صحبت شد، از نوع دیسکی است که منجر به استهلاک بالی لنت ترمز می‌شود. اگر بخواهیم جهت انتخاب موتور آسانسور، یک مقایسه‌ی کوچک بین موتور گیربکس و گیرلس انجام دهیم، باید بگوییم که گیربکس قیمت کمتر‌ی دارد و تبعا با کاهش قیمت، بازده موتور هم کاهش می‌یابد. 

در نتیجه هزینه اولیه موتور گیربکس کم است؛ اما بر خلاف هزینه اولیه، هزینه نگهداری و تعمیر بالا‌یی دارد. بر اساس الکترو‌موتور‌ی که داخل موتور گیربکس بکار می‌رود، می‌توان گفت که گیربکس‌ها در دو نوع موتور تک سرعته (VVVF) و دو سرعته (AC2) تولید می‌شوند:

  • گیربکس تک سرعته (VVVF)

  • گیربکس دو سرعته (AC2)

گیربکس تک سرعته (VVVF)

عامل انتقال نیرو در موتور آسانسور تک‌سرعته، گیربکس می‌باشد. سوال اینجا‌ست که اصلا تک سرعته بودن گیربکس به چه معنا‌ست. شاید تجربه‌ی استفاده از آسانسور‌ها‌یی را داشته باشید که در آن‌ها چندان متوجه حرکت و یا توقف بالا‌بر نشوید؛ بهتر است بدانید که موتور این آسانسور از نوع گیربکس تک سرعته است. این موتور به‌آرامی حرکت می‌کند و قبل از اینکه در تراز طبقات متوقف شود، ترمز، سرعت آن را پایین می‌آورد. از همین رو اگر بخواهیم برای سرعت آن یک نمودار رسم کنیم، شکل آن منحنی خواهد بود.

گیربکس دو سرعته (AC2)

گیربکس دو سرعته نیز یک گزینه‌ی دیگر در انتخاب موتور آسانسور است. اگر هنگام استفاده از آسانسور‌ی، به‌راحتی متوجه حرکت و توقف آن شوید، به این معنا‌ست که موتور آن، گیربکس دو سرعته می‌باشد. سرعت این موتور با آغاز حرکت آسانسور با دور تند افزایش می‌یابد و حدودا 30 سانتی‌متر قبل از رسیدن به تراز طبقات، کم می‌شود. 

در نتیجه نمودار سرعت آن خطی و شتاب‌دار است. جالب است بدانید که برای کاهش شدت تکانه‌ها‌ی ناشی از شتاب اولیه آسانسور یا توقف آن، چرخ فلز‌ی سنگینی به‌نام فلایویل به موتور متصل می‌شود که در نهایت باعث نرم‌تر شدن حرکت آسانسور می‌گردد. با این‌ حال باید گفت که همین تکانه‌ها از طرفی تا حدی منجر به کاهش ماندگاری و طول عمر قطعات آسانسور می‌شوند و از طرف دیگر با افزایش جریان برق مصرفی، هزینه‌ها را بیشتر می‌کنند.

موتور آسانسور گیرلس

این موتور بدون گیربکس کار می‌کند و به موتور‌خانه نیازی ندارد. با این تفاسیر، انتقال نیروی محرکه به‌واسطه‌ی اتصال مستقیم قرقره به موتور صورت می‌گیرد. آهنربا‌ی موتور گیرلس از نوع دائمی است که قدرت بالا‌یی دارد و در مقایسه با موتور‌ها‌ی گیربکس در مصرف برق بهینه‌تر است؛ از همین جهت وجود آن برای مجتمع‌های اداری و آسانسور‌ها‌ی سریع ضروری می‌باشد. بعلاوه تکنولوژی بکار رفته در موتور گیرلس نیز پیشرفته‌تر از گیربکس است. به‌عنوان‌مثال وجود رگلاتور تنظیم‌کننده در مدار میدان استاتور همراه با مقاومت متغیر منجر به شتاب‌گیری آرام آسانسور تا رسیدن به سرعت نهایی می‌شود. سپس فرکانس استاتور تا زمان کاهش سرعت، ثابت می‌ماند. 

کاهش سرعت و در نهایت توقف کابین نیز توسط یک مجموعه کلید القایی انجام می‌شود و کاربرد ترمز‌ها تنها برای زمانی است که کابین ثابت باشد. به علت نبود گیربکس، حجم این موتور کمتر از موتور‌های گیربکسی است که منجر به‌راحتی نصب آن می‌شود. ‌همه‌ی این‌ها در کنار هم موجب می‌شوند که در انتخاب موتور آسانسور، موتور گیرلس از جایگاه ویژه‌ای برخوردار باشد. با این وجود باید در نظر داشت که همین مزایا باعث دو برابر شدن قیمت موتور‌ها‌ی گیرلسی در مقایسه با موتور‌ها‌ی گیربکسی می‌گردد؛ هر چند هزینه‌ی تعمیرات و نگهداری آن پایین‌تر است.

فاکتور‌های لازم جهت انتخاب بهترین موتور آسانسور

عوامل مختلفی وجود دارند که توجه به آن‌ها می‌تواند در انتخاب موتور آسانسور به شما عزیزان کمک بسیاری کند. در ادامه به چند مورد مهم از این عوامل می‌پردازیم.

  • انتخاب موتور آسانسور بر اساس توان

  • انتخاب موتور گیربکس بر اساس ظرفیت و توان

  • انتخاب موتور گیرلس بر اساس ظرفیت و سرعت

انتخاب موتور آسانسور بر اساس توان

از جمله مهم‌ترین شاخصه‌ها که موجب ایجاد تمایز و تفاوت بین موتور و در نهایت عملکرد آسانسور می‌شود، توان موتور است. تعداد طبقه‌ی ساختمان و ظرفیت کابین حتما باید برای تعیین توان آسانسور لحاظ شوند. ارتفاع بالا‌تر و طبقات بیشتر نیازمند به‌کارگیری موتور‌ها‌ی پر‌سرعت هستند. در ادامه می‌توانید در جدول انتخاب موتور آسانسور، گروهی از موتور‌های تولید داخلی و خارجی را به همراه توان آن‌ها ملاحظه کنید.

موتور آسانسور خارجی یا وارداتی  (kw)

(kw)    موتور آسانسور ایرانی

موتور گیربکس ساسی ایتالیا: 5.5، 7.3، 9.2، 11، 13.2، 17.6

    موتور آسانسور بهران: 5.5، 6.1، 7.3

موتور گیربکس ساسی اسپانیا: 5.5، 7.3، 9.2، 11، 13.2، 17.6

موتور آسانسور یاران: 5.5، 6.1

موتور گیربکس سیکور ایتالیا: 5.5، 7.3، 9.2، 11، 13.2

موتور آسانسور پرگاس: 5.5، 6.1

موتور گیربکس ایتال گرز: 5.5، 6.1، 7.3

موتور آسانسور الکمپ: 5.5، 6.1، 7.3

موتور گیربکس مونتاناری: 5.5، 6.1، 7.3

موتور آسانسور الکو: 5.5، 6.1، 7.3

 انتخاب موتور گیربکس بر اساس ظرفیت و توان

یکی دیگر از عوامل موثر در انتخاب موتور آسانسور، ظرفیت کابین و آسانسور می‌باشد. به‌طورکلی باید توجه کرد که آسانسور ساختمان مدنظر شما چقدر ظرفیت می‌خواهد. به‌عنوان مثال در مجتمع‌های اداری و یا ساختمان‌های پزشکی، ظرفیت آسانسور‌ها بیشتر از ظرفیت آسانسور یک ساختمان 5  طبقه است و این یعنی موتوری قدرتمند‌تر با توان بیشتر. در ادامه می‌توانید تعدادی از موتور گیربکس‌ها را به همراه ظرفیت و توان آن‌ها مشاهده کنید.

توان موتور (kw)

ظرفیت موتور

نام و نوع موتور

5.5، 6.1، 7.7، 9.2، 11

4 الی 6 نفر

گیربکس ساسی ایتالیا- وارداتی

5.5، 7.7

4 الی 6 نفر

گیربکس الکمپ- وارداتی

5.5، 6.1، 7.7

4 الی 6 نفر

گیربکس ایتال ایتالیا- وارداتی

6.1

6 نفر

گیربکس بالا‌بان ام پی- داخلی

5.5، 6.1، 7.7

6 نفر

گیربکس بهران- داخلی

5.5، 6.1، 7.7

6 نفر

گیربکس یار‌ان- داخلی

5.5، 6.1، 7.7

6 نفر

گیربکس الکو- داخلی

 انتخاب موتور گیرلس بر اساس ظرفیت و سرعت

موتور‌های گیرلس به سبب تکنولوژی نو و هزینه‌ی کمتر تعمیرات از اولین گزینه‌ها‌یی هستند که در انتخاب موتور آسانسور به نظر می‌آیند. پس چه بهتر که همین حالا از طریق جدول انتخاب موتور آسانسور نگاهی به معیار‌‌ها‌ی لازم در انتخاب گیرلس بیندازیم.

تعداد توقف (طبقه)

توان موتور (kw)

سرعت کابین (m/s)

وزن کابین (kg)

تعداد نفر‌ات

25

5.4

1.6

500

6

25

5.5

1.6

600

8

25

7

1.6

900

10

25

5.8

1.6

1000

12

25

5.9

1.6

1100

14

25

11

1.6

1200

16

25

5.12

1.6

1200

18

25

14

1.6

1200

20

خرید موتور آسانسور از کدام شرکت؟ 

طی این مقاله شما با موتور‌ها‌یی آشنا شدید که از برند‌ها‌ی مختلف بودند؛ برخی از آن‌ها داخلی و برخی دیگر وارداتی.‌ خب، حالا مسئله‌ای که پیش می‌آید، این است که باید به کدام برند اعتماد کرد. برای رفع ابهام شما عزیزان ما یک معرفی اجمالی از چند نمونه از شرکت‌های یا‌د‌شده ارائه می‌کنیم که با استفاده از آن می‌توانید با اطمینان بیشتر‌ی دست به انتخاب موتور آسانسور بزنید.

  • الکو

  • بهران

  • یاران

  • الکمپ

  • ساسی

  • ایتال

موتور آسانسور شرکت‌های داخلی

در ادامه شما را با مهمترین برندهای ایرانی موتور آسانسور آشنا می‌کنیم.

  • الکو

  • بهران

  • یاران

  • الکمپ

الکو

می‌توان گفت یکی از موفق‌ترین برند‌ها‌ی تولید موتور آسانسور در ایران، الکو است؛ چرا که رقابت بسیار تنگاتنگی با رقبای خارجی خود دارد و تا بحال توانسته است در کسب رضایت مشتریان خود موفقیت‌آمیز عمل کند. تولید بهترین موتورهای آسانسور در ابعاد مختلف، مقاوم و با کیفیتی که با آب‌و‌هوا‌ی کشور تطابق دارد از جمله مواردی است که در هر محصول تولیدی آن‌ها به چشم می‌خورد.

بهران

بهران یکی از معروف‌ترین برند‌ها‌ی تولیدکننده‌ی موتور آسانسور در کشور است و تا بحال موتور‌ها‌ی گیربکسی آن زبانزد این صنعت بوده است؛ بنابراین می‌تواند به یکی از گزینه‌های شما در انتخاب موتور آسانسور تبدیل شود. از جمله ویژگی‌های موتور گیربکسی آن می‌توان به موتوری با ظرفیت 6 نفر و سرعت 1 متر بر ثانیه اشاره کرد که دارای حرکتی نرم و بدون لغزش است.

یار‌ان

موتور‌ها‌ی ساخته‌شده توسط این برند با شرایط آب‌ و‌ هوا‌یی مختلف سازگار هستند. از جمله تولیدات یار‌ان می‌توان به موتوری با ظرفیت 6 نفر، سرعت 1 متر بر ثانیه و قدرت 5.5 کیلو وات اشاره کرد. موتور آسانسور یار‌ان همچون سایر شرکت‌های یاد‌شده گواهینامه معتبر ملی دارد و در لیست بهترین‌ها برای انتخاب موتور آسانسور قرار می‌گیرد.

الکمپ

ممکن است با دیدن نام این برند در میان تولیدات داخلی جا خورده باشید؛ چرا‌که الکمپ یک برند ایتالیایی است. الکمپ ایرانی توسط یک تولیدکننده‌ی اهل تبریز و با الهام از الکمپ ایتالیایی به وجود آمده است و موتور‌ها‌ی خوبی هم تولید می‌کند که به اندازه 6 نفر ظرفیت دارند و با سرعت 1 متر بر ثانیه حرکت می‌کنند.

موتور آسانسور شرکت‌های خارجی

برخی از معروف‌ترین برندهای موتور آسانسور خارجی شامل موارد زیر هستند:

  • ساسی

  • ایتال

ساسی

ساسی یک برند مطرح جهانی در زمینه‌ی ساخت موتور آسانسور می‌باشد که برند ایتالیایی و قدیمی است و سال‌ها‌ست که از طریق تولید محصولات مرغوب و با کیفیت برای خود اعتبار قابل‌توجهی کسب کرده است. ظرفیت 6 نفر‌ه و سرعت 1 متر بر ثانیه از جمله ویژگی‌های موتور ساسی است که باید به هنگام انتخاب موتور آسانسور به آن توجه کرد.

ایتال

این برند ایتالیایی یکی از پر‌فروش‌ترین برند‌ها‌ی سازنده‌ی موتور آسانسور است که تولید‌ات آن ضمن داشتن کیفیتی عالی، قیمت مناسبی دارند و از گارانتی دو ساله برخوردار هستند. صدای این موتور‌ها بسیار پایین می‌باشد، توانی در اندازه‌های 5.5، 6.1 و 7.7 کیلو وات دارد و در انواع تک سرعته و دو سرعته تولید می‌شود.

جمع‌بندی درمورد انتخاب موتور آسانسور

تا به اینجای کار تلاش شد تا انواع موتور‌ها‌ی آسانسور، برند‌ها‌ی مختلف و عوامل لازم جهت انتخاب موتور آسانسور را به طور مفصل خدمت شما عزیزان شرح دهیم. امیدواریم که به کمک این مقاله از اوج لیفت تمامی اطلاعات لازم را در رابطه با بهترین موتور آسانسور کسب کرده باشید. با این‌ حال اگر هر گونه ابهام یا سوالی در این زمینه یا در رابطه با سرویس، نگهداری و تعمیرات آسانسور و پله برقی داشته باشید، می‌توانید با کارشناسان اوج فراز تماس حاصل فرمایید.

مطالب مرتبط:


 

عکس های بیشتر

تفاوت گاورنر و پاراشوت

سوالات متداول

1. برای مجتمع‌های اداری و آسانسور‌ها‌ی سریع چه نوع آسانسوری بهتر است؟

آسانسورهایی با نوتور گیرلس زیرا آهنربا‌ی موتور گیرلس از نوع دائمی است که قدرت بالا‌یی دارد و در مقایسه با موتور‌ها‌ی گیربکس در مصرف برق بهینه‌تر است.

2. موتور آسانسور گیربکس برای چه آسانسورهایی استفاده می‌شود؟

در آسانسور‌ها‌یی که موتور‌خانه دارند.

3. آسانسور‌ها‌یی که در آن‌ها متوجه حرکت و یا توقف بالا‌بر نمی‌شوید و حرکت نرمی دارند، از چه نوعی هستند؟

آسانسورهایی با موتور گیربکس تک سرعته