جمع شدن آب در چاله آسانسور

از مشکلات رایج در چاله آسانسور جمع شدن آب است. نشت آب در چاله های آسانسور، می تواند شامل خرابی تجهیزات آسانسور، ایجاد خطر برای افراد و آسیب به ساختمان باشد. در چاهک آسانسور جمع شدن آب به دلایل مختلفی اتفاق می افتد. موقعیت جغرافیایی، عدم آب بندی مناسب، آب جاری در هوای بارانی از مهمترین علل می تواند باشد. برای جلوگیری از نفوذ آب در چاله آسانسور، آب بندی چاله آسانسور که یک مرحله حیاتی در نصب و بهربرداری از آسانسور است. در آب بندی چاله آسانسور می توان از روش های مختلفی استفاده کرد، یکی از این روشها متدول استفاده از عایق های رطوبتی کریستالی است. ما در این مقاله سعی می کنیم با توجه به اینکه تیم متخصص در شرکت اوج لیفت در طول 24 ساعت آماده بازدید رایگان و خدمات پس از فروش هستند نکات ارزشمند در اختیارتان قرار دهیم.

دلایل جمع شدن آب درچاله آسانسور

1.عدم آب بندی اصولی چاهک آسانسور: آب بندی چاله آسانسور یکی از مهمترین کارها قبل از نصب آسانسور است. از روش مختلفی برای آب بندی استفاده می شود، از جمله استفاده از عایق رطوبتی کریستالی و بتن آب بند است.
2.موقعیت جغرافیایی: شهرهای که در موقعیت کوهستانی قرار دارند، سطح آب زیر زمینی معمولا بالاتر از مناطق دیگر قرار دارد. این مسئله می تواند باعث نفوذ آب شود.
3.قدیمی بودن ساختمان: در ساختمان های قدیمی در زمان ساخت اغلب از سیستم عایق کاری اصولی و استاندارد اسنفاده نشده است.
4.عدم محافظت از لایه های عایق کاری: اگر سطوح لایه های عایق کاری در چاله آسانسور به درستی نگهداری نشوند، آب می تواند به داخل چاهک نفوذ کند.
5.ضعف سیستم زهکشی: زهکشی چاهک آسانسورنقش مهمی در جلوگیری از جمع شدن آب دارد. اگر زهکشی درست کار نشده باشد یا ظرفیت آن کم باشد آب در چاله نفوذ می کند

روش های اصولی برای آب بندی چاهک آسانسور

آب بندی چاله آسانسور یک مرحله مهم در ساختمان سازی است. این چاله ها که در پایین ترین قسمت ( پی ساختمان) قرار می گیرند. نیاز به عایق کاری دارند تا از ورود آب به داخل چاهک جلوگیری شود. از روشهای مختلفی برای آب بندی چاله ها استفاده می شود که در زیر نام می بریم:
1.عایق رطوبتی نفوذگر یا کریستالی: این نوع عایق، به دلیل استفاده آسان و مقاومت در برابر فشارهای هیدرواستاتیک آب، محبوبیت زیادی در سازهای بتنی دارد. مواد کریستالی در بتن نفوذ می کنند و سطح آسانسور در برابر رطوبت محافظت می شود.
2. پوشش آب بندی از داخل: در این روش، سطوح داخل چاله های آسانسور با مواد آب بندی پوشانده می شوند. این مواد ممکن است پوشش های نانو، کریستال شوندگی ، ورق های ژئوممبران، پوشش پلیمری یا اپوکسی باشند.
3.بتن های آب بند یا واتر استاپ ها: با افزودن مواد آب بندی مانند پودر سیمان، مواد پلیمری و مواد شیمیایی به بتن که با دقت روی سقف و دیوارهای استفاده می شود. این مواد به سطح بتن نفوذ نمی کنند و از ورود آب جلوگیری می کنند.
4.استفاده از ژئوسنتتیک: این مواد پلیمری با ویژگی های ضد آب و مقاوم در برابر فشار زمین و نفوذ آب به عنوان مانع موثر برای حفظ آب بندی چاهک آسانسور عمل می کنند.برای آب بندی چاله های آسانسور از انواع ژئوسنتتیک ها استفاد می شود که از جمله ژئوممبران، ژئوگرید و ژئوتکستال است.

اهمیت ضد آب کردن چاله آسانسور

آبی که به داخل چاله آسانسور نفوذ می کند می تواند با روغن و گریس تجهیزات آسانسور آلوده شود و در نتیجه کارکرد آسانسور را تحت تاثیر قرار دهد. با آب بندی چاهک آسانسور نه تنها ایمنی آسانسور تضمین می شود بلکه هزینه ها را کاهش میابد. در جدول زیر مزایای ضد آب کرد چاله آسانسور نشان داده می شود.

توضیحات

مزایا

تضمین امنیت کاربران

افزایش ایمنی

جلوگیری ازنفوذ آب و رطوبت بعث می شود هزینه های تعمیر و نگهداری کمتر شود

کاهش هزینه های نگهداری

آسیب کمتر و نیاز به تعمیرات کمتر تجهیزات

حفظ تجهیزات آسانسور

آب بندی کردن چاله آسانسور با دو روش متفاوت 

آب بندی چاله آسانسور با فشار مثبت و منفی دو روش متفاوت هستند که برای جلوگیری از نفوذ آب به داخل چاله آسانسور استفاده می شود:
1.آب بندی با فشار مثبت: در این روش تلاش می شود با ایجاد فشار مثبت داخل چاله آسانسور، جلوی ورود آب به داخل آن گرفته شود. این سیستم موجب محافظت از سازه و فضای داخلی در برابر رطوبت و آب تحت فشار می شود. این شیوه معمولا برای جلوگیری از نفوذ آب در مناطق با سطح آب زیر زمینی بالا و یا شرایط بارشی شدید استفاه می شود.
2.آب بندی با فشار منفی: این روش معمولا زمانی استفاده می شود که دسترسی به سطوح خارجی وجود ندارد همچنین فشار داخل چاله آسانسور کنترل می شود تا جلوی ورود آب به داخل گرفته شود. این کاهش فشار باعث ایجاد جریان هوای خروجی از چاله می شود که جلوی نفوذ آب در مناطق با سطح آب زیرزمینی پایین یا در شرایطی که بارش کم باشد استفاده می شود.

معایب جمع شدن آب در چاله آسانسور

جمع شدن آب در آسانسور می تواند به سیستم آسانسور و قطعات مکانیکی آن آسیب برساند. همچنین احتمال بروز شوک الکتریکی برای افراد درون آسانسور وجود دارد.
1.تاثیر آب بر عملکرد آسانسور: اگر آب به مکانیسم بالابر و سیستم های الکتریکی آسانسور برسد باعث عیب و اختلال در عملکرد آسانسور شده و نیاز به تعمیرات پیچیده و گران قیمت دارد. همچنین می تواند برای کاربران خطرناک باشد.
2.خوردگی و زنگ زدگی قطعات: آب موجود در چاهک باعث پوسیدگی قطعات، به خصوص قطعات فولادی می شود.همچنین زنگ زدگی میلگردها در بتن نیز به سازه آسیب می رساند این وضعیت در صورت ضد آب نکردن می تواند امنیت مسافران را تهدید کند
3.کاهش ظرفیت باربری: آب در چاله آسانسور می تواند باربری سازه را در برابر تحمل وزن آسانسور کاهش دهد.این کاهش تحمل به مرور زمان افزایش پیدا می کند.

نکته پایانی

در این مقاله تلاش کردیم شما را با دلایل مختلف جمع شدن آب در چاله آسانسور که پدیده ای غیر قابل انکار و قابل پیش بینی است آشنا کنیم که از جمله می توان به عدم آب بندی اصولی، موقعیت جغرافیایی، قدیمی بود ساختمان اشاره کرد. گفتیم روشهای اصولی برای آب بندی کردن چاهک آسانسور وجود دارد که مرحله ای مهم درسازه ساختمان است. عایق کریستالی، پوشش داخلی، واتر استاپ کردن چاله مواردی هستند که در آب بندی آسانسور باید رعایت شود.
در جدولی اهمیت ضد آب کردن چاله آسانسور را نشان دادیم که باعث افزایش ایمنی و کاهش هزینه های تعمیر و حفظ تجهیزات می شود. و از دو روش متفاوت آب بندی فشار مثبت و منفی برای جلوگیری از نفوذ آب در چاله آسانسور می شود حرف زدیم. و در آخر معایب ایم معضل بزرگ که بر عملکرد آسانسور تاثیر می گذارد و باعث پوسیدگی قطعات می شود و کاهش باربری می شود و در نتیجه امنیت کاربران را به خطر می اندازد را برشمردیم. تیم متخصص اوج لیفت با آشنایی کامل به این موارد با دادن مشاوره و بازدید رایگان، پشتیبانی 24 ساعته ارائه می دهد.

عکس های بیشتر

تفاوت گاورنر و پاراشوت

سوالات متداول

دلایل جمع شدن آب درچاله آسانسورچیست؟

عدم آب بندی اصولی چاهک آسانسور، موقعیت جغرافیایی، قدیمی بودن ساختمان، عدم محافظت از لایه های عایق کاری و ضعف سیستم زهکشی

روشهای اصولی برای آب بندی چاهک آسانسور وجود دارد؟

چه عایق رطوبتی نفوذگر یا کریستالی، پوشش آب بندی از داخل، بتن های آب بند یا واتر استاپ ها و استفاده از ژئوسنتتیک

معایب جمع شدن آب در چاله آسانسور نام ببرید؟

تاثیر آب بر عملکرد آسانسور، خوردگی و زنگ زدگی قطعات و کاهش ظرفیت باربری